A comparative study of Martyr Morteza Avini and Mohammad Maddpour's point of view in criticizing religious cinema
شهید سید مرتضی آوینی و مرحوم محمد محمد پور دو منتقد و نظریهپرداز سینمای ایران ،نظرگاه متفاوتی به سینما و سینمای دینی دارند. آنها از دیدگاه یک متفکر و فیلم سازو نویسنده ایرانی سعی در بازتعریف ماهیت سینما و مفهوم سینمای دینی و نسبت آن با دین داشتهاند .کماکان تدویـن نظریهها در سـینمای ایران توسط منتقدین و سینماگران وجود داشته ولی نظريات مختلف در سینمای دینی و رشد دیدگاههای ايشان نسبت به نظریه سينماي ديني همچنان داراي اشكالات مختلفي بوده و هنوز نظریههای كارآمدی در اين حوزه تدویننشده است. بنابراین ضروری است که محققین حوزوی و دانشگاهی و اهالی هنر و رسانه در مطالعات خویش بیشازپیش به تحقیق و تحلیل سینمای دینی بپردازند. در این پژوهش همت بر آن بوده نحوه تعامل نگرشها و مؤلفهها و عناصر دینی و شبهدینی باهدف يـافتن اصلیترین تفاوتها و تشابهات در نگرش سید مرتضی آوینی و محمد مدد پور به سينمای دینی و تحليل انتقادي دیدگاههای این دو نظریهپرداز موردتحقیق قرار گیرد. به اين منظور، رابطه سينما و دين ، نظرات مشترک و امكان تحقق سينماي ديني در ديدگاه شهید سید مرتضی آوینی و مرحوم محمد محمد پور موردبررسي قرار میگیرد.روش اين پژوهش برمبناي هـدف بنيـادين اسـت و بـه لحـاظ روش اجرايـي از شیوه توصيفيــ تطبيقي بهره برده است. جامعه هدف پژوهش مطالعات سينماي دينـي و آثار و تألیفات این دو نظریهپرداز به زبـان فارسي بوده است .پرداختن به نظريات مدد پور بهواسطه نگاه حكمي و فلسفي و همچنين تلاش براي گسترش و تعميق نظريات شهید مرتضی آوینی رخداده است. روش انجام پژوهش اینگونه است كه ابتدا آثار مكتوب نظریهپردازان سـينماي دينـي بهصورت كامل تحلیلشده است. سپس، عوامل تطبيق از میان آثار استخراجشده اسـت و نظرات دو طيف نظریهپردازان در خصوص آن بیانشده است. دو عامل تطبيق، "رابطه سينما و دين" و "نسبت ميان فرم و محتوا" ، در سينماي ديني بوده است. سپس، با توجه بـه تحليـل نظريات در خصوص اين دو عامل، دیدگاههای طرحشده از سوی این دو نظریهپرداز موردنقد قرار میگیرد و نقاط قوت و ضعف نظريات بررسي میشود .
Martyr Seyed Morteza Avini and the late Mohammad Mohammadpour, two critics and theoreticians of Iranian cinema, have different views on cinema and religious cinema. From the point of view of an Iranian thinker, filmmaker and writer, they have tried to redefine the nature of cinema and the concept of religious cinema and its relationship with religion. There are still theories in Iranian cinema by critics and cinematographers, but there are different theories in religious cinema and the development of their views on The theory of religious cinema still has various problems and effective theories have not yet been developed in this field. Therefore, it is necessary that seminary and university researchers and people of art and media research and analyze religious cinema in their studies. In this research, the aim is to investigate the way religious and pseudo-religious attitudes and components and elements interact, with the aim of finding the main differences and similarities in the attitude of Seyed Morteza Avini and Mohammad Maddpour towards religious cinema and critically analyzing the views of these two theoreticians. For this purpose, the relationship between cinema and religion, common opinions and the possibility of realizing religious cinema from the point of view of Martyr Syed Morteza Avini and the late Mohammad Mohammad Pour are examined. . The target society of the research is religious cinema studies and the works and writings of these two theoreticians in Persian language. Paying attention to the theories of Maddpour through a judicial and philosophical view and also an effort to expand and deepen the theories of Martyr Morteza Avini has occurred. The research method is as follows: first, the written works of religious cinema theorists have been fully analyzed. Then, the matching factors have been extracted from the works and the opinions of two spectrums of theorists have been expressed about it. Two adaptation factors, "the relationship between cinema and religion" and "the relationship between form and content", have been in religious cinema. Then, according to the analysis of the theories regarding these two factors, the views proposed by these two theorists are criticized and the strengths and weaknesses of the theories are examined.
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد . طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 7.1